Santoral

23/7/2021

Santa Brígida

Brígida va néixer prop d'Upsala, a Suècia, l'any 1330. Casada als divuit anys, tingué vuit fills i portà una vida familiar molt piadosa. Mort el marit, intensificà la seva vida de pietat i començà a escriure les seves experiències místiques. Fundà un ordre religiós masculí i femení, i es traslladà a Roma per consolidar-lo. Allà visqué els vint-i-tres darrers anys de la seva vida, i morí on ara hi ha l'església que porta el seu nomn, a la plaça Farnese, l'any 1373.

Beat Recared Centelles Abad Sacerdot Màrtir

Nascut a la Vall d'Uixó l'any 1904, va ingressar el 1924 a la Germandat de Sacerdots Operaris Diocesans, i el 1928 fou enviat al seminari de Tarragona. El 1930 fou destinat a Tortosa, on el sorprengué la revolució. Refugiat a la Vall d'Uixó, a casa d'una germana, fou detingut i afusellat amb el seu cunyat, el dia de Crist Rei de 1936.

Sant Bernat d'Alzira Religiós i Màrtir

Tot i els ornaments llegendaris, el nucli històric és indubtable: la conversió i l'ingrés al monestir de Poblet d'un musulmà, que després morí com a cristià màrtir. A més d'ell també s'uniren al martiri dues germanes seves, Saida i Soraida.
La tradició diu que Ahmet Ibn al-Mansur, fill del senyor de Carlet va ser enviat a Catalunya vers l'any 1156 a veure un parent que residia a Lleida. De retorn va passar per Poblet i allí es va convertir i ingressà a la comunitat amb el nom de Bernat. El 1178, i amb permís de l'abat, va anar a Lleida i va convertir la seva tia. Tres anys més tard demanava poder anar a predicar la fe cristiana al seu germà, ara senyor de Carlet. Allà va trobar la resistència del seu germà, però va aconseguir la conversió de les seves dues germanes, Saida i Soraida, les quals passaren a la zona cristiana i ingressaren en un monestir, i van prendre els noms de Maria i Gràcia.
El germà, enfadat, va perseguir els fugitius i va fer matar Bernat prop d'Alzira, pensant que les dues germanes, mort aquest, abandonarien la fe, cosa que no va aconseguir i les va fer degollar al mateix lloc que el seu germà. Jaume I, quan va conquerir Alzira (1242) va edificar una ermita memorial.
La festa a Poblet se celebra el 2 de setembre, aniversari de la rebuda solemne de les relíquies del sant al monestir, l'any 1603.

Beat Isidor Bover Oliver Sacerdot Màrtir

Havia nascut el 1890 a Vinaròs. Va ingressar a la Germandat de Sacerdots Operaris Diocesans el 1910. Féu un itinerari semblant al seu company Centelles: passà pel seminari de Tarragona (1910-1912) i Tortosa, on el sorprengué la revolta. També es refugià a casa d'un germà, de Vinarós, fins que l'alcalde els demanà que es lliuressin voluntàriament. El 2 d'octubre fou executat.

Beat Josep Pascual Carda Saporta Sacerdot Màrtir

Nascut a Vila-real el 1893, va ser nomenat superior de filosofia al Seminari de Tarragona el 1916. Fou destinat a diversos seminaris a més del de Tarragona: Belchite, Mèxic, Valladolid, Saragossa, València, Burgos i Ciudad Real, on el va sorprendre la revolta. Refugiat en una fonda, el detingueren a l'estació del seu poble. El mataren el 4 de setembre prop d'Orpesa.